פירון בראיון בלעדי: "טעינו בדיאלוג עם החרדים" • האזינו

    דוד לזר 5 Comment on פירון בראיון בלעדי: "טעינו בדיאלוג עם החרדים" • האזינו
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הערב ב'מהדורה המרכזית ב'קול חי' התייחס שר החינוך לשעבר ח"כ שי פירון לסוגיית תקצוב קייטנות הקיץ לילדים החרדים והסביר כי העובדה שהוא מנע את תקצוב הילדים החרדים לא נובעת ממשהו שקשור למגזר החרדי, "סירבתי לממן כל מה שהוא לא חינוך ציבורי וגם מוסדות שהם לא חרדים – אין כאן קשר לסיפור של חרדים או לא חרדים, אלא של מה שהוא חינוך ציבורי – תוקצב".

    לדבריו של פירון, "אני סבור שאם המדינה מתקצבת מישהו יש לה את הזכות לנהל מולו דיאלוג – וכל אמירה של 'אתה לא תקבע לי' היא לא לגיטימית, ושוב במקרה של הקייטנות לילדים החרדים – אין כאן התייחסות לציבור החרדי".

    פירון הסביר את עמדת 'יש עתיד' בסוגיית גיוס בני הישיבות, אבל קודם לכן הוא ניסה להסביר את קרבתו לעולם הישיבות ואמר כי "אני הרבה פעמים מרגיש שלציבור החרדי הרבה יותר נוח לדבר עם אדם חילוני מאשר לדבר עם אדם עם כיפה סרוגה, למעלה מ12 הייתי בישיבה למדתי אצל גדולי רבני החרדים, אני חושב שמי שלומד תורה צריך לתת לו הכל, יש לי בנים שלומדים בישיבה גבוהה, אמרתי לבן שלי 'תלמד כמה שיותר שנים'", אמר פירון.

    "אתה ואני יודעים שלשבת 12 שעות בישיבה זה לא משימה שכולם עומדים בה, ולכן ביקשנו -תגידו אתם כמה ישארו ללמוד וכמה ילכו לצבא, אבל להגיד שכל מי שהוא חובש כיפה שחורה באופן אוטומטי הוא פטור  – זה בעיה – וזה הויכוח, האם נקודת המוצא היא שכולם חייבים בצבא ורק מי שלומד תורה הוא פטור או ההפך", פירון הדגיש כי "אין מחלוקת על מי שמסוגל ללמוד 10-12 שעות ביום".

    שר החינוך לשעבר פירון שצבר טינה גדולה מהמגזר החרדי ביקש להתנצל ולומר כי "טעינו בגישה – לא בגלל התוצאה אלא בגלל התהליך", אולם פירון תקף ואמר כי "אתה ואני מכירים את המציאות שלעסקנות החרדית בשונה מהציבור החרדי – יש אינטרס ליצור שנאה ופילוג וזה בשונה מהמגזר החרדי עצמו שעימו אנחנו מדברים ולו אנחנו דואגים".

    פירון ביקש לסכם את עמדתו, "1. הציבור החרדי הוא אחד מהחשובים ביותר שקיימים. 2 עולם התורה החרדי הוא בעל תרומה מכרעת, 3. החשיבות לשמר את עולם התורה הוא אינטרס גם של החילונים, 4. הציבור החילוני צריך להרגיש שהישיבות שייכות גם לו והחרדים צריכים להרגיש שגם הצבא שייך לו".

    על השאלה למה לא לתת לתהליך המציאותי לעשות את שלו, ומדוע צריך לכפות על החרדים את הצבא ואת לימודי הליבה אמר פירון כי "יש ריבונות למדינה, וצריך להנחיל את הריבונות שלה על אזרחיה".

    לדבריו, "אתם רוצים שיווין בקייטנות? שיוויון בזכויות זה גם שיוון בחובה, הציבור החרדי יקבל אם הוא ייתן. כאשר הציבור החרדי יצטרף לחינוך החרדי ממלכתי הוא יקבל יותר זכויות מהחינוך החילוני"

    "צריך להתקיים דיאלוג, אבל לבוא ולהגיד 'אתה רק תחתום על הצקים' – זה המדינה לא עושה", אמר פירון ב'קול חי'.

    "אתה רוצה לשמר את האוטונומיה? בא נדבר על זה, לא רק לבוא ולחתום על הצ'ק", פירון התייחס לשאלה מדוע הוא לא קיים דיאלוג עם החרדים בזמן היותו שר החינוך, וענה: "אני מציע הצעה שאחרי השידור תרים טלפון לגפני או לאשר או לליצמן ותשאל אותם אם היה מקרה שהם ביקשו משהו והם לא קיבלו".

    פירון התייחס לתקציב הכוללים ואמר כי "נושא הכוללים יושבים במשרד החינוך אבל הסוגיה הזו לא קשורה לאג'נדה של משרד החינוך, לא התעסקתי בזה אף פעם".

    פירון סיפר כי אף הוא עצמו היה אברך כולל, "למדתי 5 שנים בכולל, לא אשכח את הקציב הקטן שקיבלנו, ביום שישי היינו מנקים מרצפות בשכונת קריית משה בירושלים וזה בכדי להתקיים".

    לדבריו, "אם באמת היינו מחלקים את הכסף למי שגדול באמת בתורה  – המלגות היו צריכות להיות יותר גבוהות, אבל לא כל אחד צריך ללמוד בכולל עד גיל 30. ובדיוק כמוך שהגעת למסקנה בגיל מסויים שהכולל זה לא המקום שלך והנה אתה משדר ברדיו".

    שר החינוך האשים דווקא את חברי הכנסת החרדים שהעדר רצון לדיאלוג ואמר כי " מי שבא כעת ומבטל את הכל בכנסת – זה מראה עד כמה הוא רוצה לנהל באמת דיאלוג", אולם הוא הדגיש שוב כי "טעינו בדיאלוג".

    "אולם יש יש לי רושם שבאזור ששומעים אותי כעת – גם אם אומר 800 פעם שטעינו לא יחשבו באמת שאני צדיק. ברמת העקרונות אני לא מתחרט אבל על הדרך ועל הדיאלוג – אני מתחרט".

    שר החינוך התייחס גם למעמדה של הרבנות הראשית ולפרשה שלה מול הרב שלמה ריסקין רבה של אפרת ואמר "הרבנים המקומיים הם חלק מהרבנות הראשית בישראל, רבני הערים והיישובים מקבלים משכורת מהמדינה הם חלק מהריבון", לדבריו "אני לא מדבר על עמותות פרטיות כולל רבני צוהר – אני מתנגד שהם יעשו רישום נישואין באופן עצמאי גם כיום רבני צוהר עושים זאת דרך רבנות שוהם. אבל מי שנבחר להיות רב עיר ומקבל משכורת – אין שום בעיה שיעשה רישום נישואין ושיקיים בית דין של גיור".

    על פרשת הרב ריסקין אמר: "אם החוק יקבע שהרבנות הראשית היא שתקבע באיזה אופן ומה הם הכללים של הגיור אז בהחלט זה מחייב כולם. אם יזמינו את הרב ריסקין לבירור על פסיקותיו אז זה בסדר, אבל אם ירכבו על העובדה שהוא בן 70 זה לא ראוי".

    האזינו לראיון המלא:



    5 תגובות

    מיין תגובות
    1. 5

      שקרן מגעיל צבוע ערב רבב לך לעזאזל תחנק עם יאיר לפיד מומר !!!!!!!!!!111

    2. 4

      אתה חושב שאם המדינה מתקצבת מישהו היא צריכה לנהל מולו דיאלוג כלשונך
      אני חושב שמי שדורש "שוייון בנטל" אמור לשתף את מי שאמור לשאת בנטל מהו הנטל ולא יתכן שאנחנו נתנחל באיזורים מסוכנים ונדרוש מהם לעזוב את אמונתם ולשמור עלינו.
      אם היו חרדים בועדות חו"ב ובהחלטות על ההתנחלויות והם מחליטים לגור בגושים, ובהתנחלויות, וברמת הגולן , אז הם צריכים גם לשאת בנטל אך בישובים שהם גרים אין להם צורך בכך.
      אולי אנחנו צריכים להקצות להם שטחים באיזורים אלו למגורים ואז הם יבינו את הצורך בנטל וישתתפו בו בשמחה.
      אגב זה מה שעשה בזמנו אריק שרון ז"ל שנתן להם את ביתר וקרית ספר שהם "גדר חיה" למודיעין ולירושלים שם אין תושב שלא משתתף בשמירה אם בגופו או בממונו צא ובדוק

    3. 3

      רשע. חזיר. מראה טלפיו ואומר כשר אני.
      להזכירכם: אייכמן אמר בחקירתו שהוא דווקא אוהב יהודים… אבל איך אחד הסביר לי? – הוא אהב אותם עם קטשופ…

    4. 2

      למה לתת במה לזבלון כזה????????????

    5. 1

      סליחה, רוב עם ישראל בחר באופן דמוקרטי כן ליב"ה כן צבא מה זה לא להתגייס או ללמוד ליב"ה.? הרי רוב העם בחר באופן דמוקרטי כן ליב'ה יש מעוטים, אבל הרוב קובע.!